Från livestreamade modevisningar i VR till skarpsinniga paneldiskussioner och initierade föreläsningar – varumärken hittar ständigt nya sätt att fånga konsumenternas uppmärksamhet. Här är sex exempel som inspiration till ditt, eller din kunds, nästa event.

I helgen, på söndag närmare bestämt, går startskottet för modeskaparen Tommy Hilfiger senaste experiment med webbaserad VR-teknik i samband med presentationen av sin kollektion i samarbete med skådespelerskan och artisten Zendaya.

Genom tekniken bjuds en global publik in till modevisningen som sänds från legendariska konserthusbyggnaden Apollo Theater i Harlem, New York, berättar Hollywood Reporter.

”Hilfiger har skapat en virtual reality-e-handelupplevelse” för dem som inte kan närvara på eventet fysiskt, konstaterar tidningen och fortsätter:

”Det kommer att ge en global publik unik realtidsåtkomst”.

Kameror med rörliga bilder och 360 graders vidvinkel placerade runt om i det ikonstämplade konserthuset kommer att sända sekvenserna direkt från Apollo Theater, både från röda mattan och bakom scenen, liksom från första parkett. Dessutom går det att e-handla kläderna i samband med showen, framgår det.

Storsatsningen är en påminnelse om marknadsfolkets ständiga uppfinningsrikedom när det kommer till att locka publik och bygga hajp kring ett varumärke. Det är blir också en fingervisning av vart branschen är på väg.
Men behöver man verkligen ”uppfinna hjulet” varje gång? Nej, förmodligen inte.

I The Lobby har en mängd varumärken fått besökarna att flockas till olika event, mingel och andra happenings under året. Nedan följer några exempel som du kan se som inspiration för just ditt, eller er kunds, nästa kundaktivering.

6 idéer till ditt nästa stora event


1. Paneldiskussion med techexperter

Under en paneldiskussion med experter från flera olika branscher diskuterades det senaste och hetaste från årets SXSW-mässa i Austin – konferensen som årligen lockar nära en halv miljon besökare och tungviktare som Barack Obama, Melinda Gates och Elon Musk.

2. Slumber party med forskare

I en ny satsning under namnet ”Ikea sover över” samlade möbeljätten sömnforskare, naprapater och egna specialister mitt i Stockholm city. Bolagets säljchef Mattias Johansson berättar om tankarna bakom kampanjen, om arbetet på plats och hur man lyckades bygga en 400 kvadratmeter stor inspirationsyta på rekordtid.

3. Tävling och inomhusgolf

Svenskklassikern Husqvarna fanns på plats under hela sommaren med en rad olika aktiviteter för konsumenter. Ett exempel var golftävlingen som hölls i lokalerna på Regeringsgatan 61 där besökare hade chansen att vinna en egendesignad robotgräsklippare.

4. ”Fashion night”

Ett av Modesveriges tyngsta namn, magasinen Stylebys och Damernas Världs chefredaktör Jonna Bergh, berättar om hur hon och hennes team fick möta kunder och läsare på ett helt nytt sätt, i en fysisk miljö – och om hur en ”livsdröm” gick i uppfyllelse.

5. Fysisk mediekanal

Tillsammans med Sveriges ledande musikbolag Universal Music ville NJIE HOUSE inspirera till en mer aktiv livsstil på ett sätt som aldrig gjorts förut. Under en månads tid flyttade sex kända influencers in för att leva och bo tillsammans i The Lobbys lokaler.

6. Kamp mot nätmobbning

Kaffetillverkaren Löfbergs bjöd tillsammans med Prinsparets stiftelse in kaffedrickare och kunder till ett samtal om barns vardag på nätet där det bjöds på värdefulla insikter, handfasta tips och svalkande kaffedrinkar. Boken ”Handbok för nätföräldrar”, utgiven av stiftelsen tillsammans med organisationen BRIS, delades även ut.