På bara ett fåtal år har modeindustrin tagit en tvärvändning. Hållbarhetsfokuset har gått från att vara sällsynt till obligatoriskt och konkurrensen är stenhård. Nu enas 150 modemärken i en pakt som ska göra industrin mer hållbar.

Ny modepakt för en hållbar framtid

På fredagen meddelade 32 modeföretag, med 150 olika märken, att de undertecknar ”Fashion Pact” – ett avtal för att bekämpa växthusgaser och främja hållbarhet inom branschen. I överenskommelsen ingår de allra största spelarna såsom Chanel, Ralph Lauren, Prada, H&M och Zara. Det skriver GQ Magazine i en nyligen publicerad artikel.

Pakten är anmärkningsvärd av många skäl. Till att börja med är det ett förstklassigt initiativ som förenar de största namnen inom mode, av vilka många är kända konkurrenter. Fortsättningsvis innebär överenskommelsen att många stora modehus tvingas förändra sin strategi för att lyckas uppnå de utsatta målen – som i sin tur sätter nya ramar för hela industrin.

Foto: Unsplash/David Solce

Branschens storspelare förenas

Hur lyckas 32 storspelare enas i ett gemensamt avtal? Först och främst är det fransmännens förtjänst. Frankrike har länge varit världsledande när det gäller att ta klimatförändringar på allvar och är något av en spirituell ledare för den globala modebranschen som gör att andra varumärken gärna går i landets fotspår.

Dessutom har klimatkrisen växt sig allt större och det är hög tid att göra radikala förändringar för planetens skull. Plötsligt är du som modeföretag ute ur matchen om du inte hänger med i den rådande trenden om att driva verksamheten med miljön i åtanke.

Ett initiativ av Frankrikes president

”Fashion Pact” sker under ledning av Frankrikes president Emmanuel Macron tillsammans med Kering-ledaren François-Henri Pinault, som tillsammans vill förena modeindustrin mot ett gemensamt mål för en ljusare framtid.

”De globala utmaningarna vi står inför är komplexa,” skrev Pinault i ett e-mail på torsdagen. ”Den här modepakten handlar om att säga: Vi har erkänt 2000-talets miljöfrågor och vi tar vårt ansvar genom kollektiva åtgärder och gemensamma mål”, fortsatte han.

Foto: Unsplash/Brunel Johnson

Minimera utsläpp, maximera återanvändning

Avtalet innehåller en rad områden och olika fokuspunkter: Från noll utsläpp av växthusgaser 2050, till att skydda ekosystem eller eliminera engångsplast. Några av åtgärderna är ansvarsfull utvinning av råvaror, eliminering av råvaruproduktion med hög miljöpåverkan och eliminering av giftiga kemikalier i försörjningskedjorna.

För de flesta undertecknare krävs stora förändringar och investeringar för att uppnå de utsatta målen. Flera är dock redan på rätt väg: Stella McCartney använder endast återvunnen polyester och skapar kollektioner av tygrester och återvunnet material, vilket resulterar i lägre utsläpp än att köpa helt nya tyger. Samtidigt har Prada lovat att endast använda återvunnen nylon och Zara skiftar fokus till organiska och återvunna material.

Foto: Unsplash/Raden Prasetya