Sommaren börjar klinga av och vardag och jobb lurar bakom hörnet. Men tappa inte modet. Här är tipsen som ger dig tändvätska och motivation i höst.

Inte riktigt än men snart stundar mörkare tider. Det är inte bara en skön och lång ledighet som går mot sitt slut. Även molnen hopar sig på himlen. Det blir kallare och solen lyser inom kort alltmer med sin frånvaro.

Dessutom är det jobbstart. Visserligen kanske du älskar det du gör men det kan ändå kännas tungt att plötsligt byta ut strand och bad, sena restaurangkvällar i goda vänners lag och boken i hängmattan mot vardagsbestyren.

En smart strategi för att underlätta det hela är att mjukstarta. Korta ner arbetsveckan om du har möjlighet och beta av olästa mejl och andra arbetsuppgifter som blivit liggande.

Klandra inte dig själv för att du kanske är lite ”ringrostig”, det är naturligt att tempot är lägre efter semestern och att det tar någon dag att komma in i dagsrutinerna igen.

Ytterligare ett råd är att göra en prioriteringslista där du punktar upp de viktigaste arbetsuppgifterna. Och försök, om du kan, att stryka möten i din kalender under första arbetsveckan efter ledigheten.

Låt ditt autoreply-svar på mejlen hänga kvar ett par dagar extra, då slipper du känna den stressen och kan planera dina arbetsdagar bättre.

Se även till att kontoret släpper in mycket ljus. Ät nyttigt, sätt hälsan högt och ta dig tid att motionera – varför inte en lätt löprunda på lunchrasten?

Experter på området råder dig att i stället för att släppa loss en destruktiv jobbångest ”tolka känslan som något positivt”.

Att få jobba är trots allt livets krydda, det gör gott för hälsan och lyfter dig socialt, framhåller proffsen.

”Att jobba är positivt för människan. Stressen hos den som är arbetslös är högre rent biologiskt än hos den som jobbar”, förklarar Bo Melin, professor i psykologi vid Karolinska institutet, i en TT-artikel hos tidningen Topphälsa och får medhåll av en kollega:

”Även på jobb som upplevs som tråkiga och plågsamma kan den sociala samvaron betyda mycket. För de allra flesta är det positivt att komma tillbaka till sina arbetskamrater”, säger Ulf Lundberg, professor emeritus i biologisk psykologi, till TT.

Skippa jobbångesten och var glad åt att det äntligen är dags att få börja jobba igen. Den sociala aspekten är enorm. (Foto: Mimi Thian, Unsplash.com)

Här är fem psykologtips på hur du hanterar jobbångesten inför hösten (källa SVT):

1. Starta mjukt och långsamt och acceptera att det är dags att börja jobba igen. Försök om du kan att köra en lite kortare första arbetsvecka. Lägg jobb som stressar upp dig åt sidan ett par dagar.

2. Fundera över vad din stress beror på. Prata med din chef om du upplever obehag över en del arbetsuppgifter och tänk på att vila ut så mycket du kan av den semester du har kvar, om du fortfarande är ledig, så att du känner dig utvilad när du kommer tillbaka till jobbet.

3. Håll i din fysiska aktivitet och se till att vårda dina mat- och sömnvanor, det är viktigt för att återhämtningen ska bli så maximal som möjligt.

4. Ta med dig det positiva från sommaren och semestern in i hösten. Fundera över vad som gjorde dig glad under ledigheten och försök behålla det tänket och den känslan.

5. Om du trots allt inte känner dig utvilad – fundera då på vad du kan förändra i jobbet eller privatlivet för att må bättre.

Höstupptakten behöver inte alls bli så betungande. Försök tänka att jobbet är något positivt – för det är precis vad det är, menar experterna. Foto: Patrick Tomasso, Unsplash.com)