Initiativet som Microsoft tillsammans med London College of Fashion har dragit igång handlar om att genom teknik och banbrytande idéer skapa möjligheter och lösa utmaningar inom mode, retail och reklam. 

Tillsammans med Microsoft startade London College of Fashion ett program där studenterna under en termin fick använda sig utav teknik för att göra skillnad i modeindustrin.

I grupper arbetade de på att utveckla prototyper, vilka de presenterade vid kursens slut. Enligt Microsofts hemsida överträffade studenternas innovationer allas förväntningar.

En som inspirerats av hållbarhetstänket är Art-Z.

Art-Z använder sig av AI och maskininlärning för att analysera en designers mönster. Den utvärderar sedan hur mycket spill det skulle bli av det existerande mönstret och ger sedan ett förslag på ett nytt mönster som genererar mindre. Visionen är att Art-Z ska kunna skapa och ge förslag på ett mönster där inget tyg går till spillo.

Andra lösningar som sätter ens eget ansikte i reklam som visas eller smarta provrum har också utvecklats.

Brick & Pixel

Brick & Pixel använder sig av bland annat av ”smarta speglar” för att skapa ett interaktivt provrum. Speglarna visar produkten och aktörens historia samtidigt som att man fortfarande ser sig själv i provrummet som man är i.

Det är inte bara dessa studenter och stora företag som har idéer om hur framtiden och miljön ska bli bättre. Det arbetas för fullt för att förbättra både kundupplevelser och hitta alternativa lösningar på miljöproblem runtom i världen. Second hand butiker, tågresor och pappers-sugrör är bara några att nämna. Väldigt roligt och fantastiskt att se att så många, framför allt morgondagens ledare, tar täten och leder med stora steg framåt för förbättring av världen.

Läs om fler innovationer från programmet här