Modernisering och tradition är två uppenbara motsatser som kan tyckas svåra att kombinera. Men dessa två aktörer lyckas balansera de två och blickar framåt samtidigt som de bevarar vår kulturella historia. 

Konsten att tänka i nya banor

Innovation och förnyelse är förutsättningar för att utvecklas och göra framsteg. Men om vi ständigt blickar framåt finns risken att vi glömmer bort vårt traditionella arv som format vårt land och vår kultur – viktiga delar i vår historia.

Två aktörer som lyckas kombinera tradition med innovation är Pappelina och Artpiece. Trots att de sysslar med vitt skilda verksamheter delar de den gemensamma filosofin om att ständigt förnya och förbättra utan att försumma vårt kulturella arv.

Handvävda klassiker i ny tappning

Berättelsen om Pappelina inleddes redan 1999, när Lina Rickardsson återvände till sin hemstad Falun efter fyra år på andra sidan Atlanten. Då fick hon åter upp ögonen för vävning och beslutade sig för att fördjupa sig inom ämnet vid en konstskola i Göteborg.

Lina började skapa handvävda mattor och märkte tidigt att det fanns ett intresse för hennes kreationer som hon bestämde sig för att satsa helhjärtat på. När en återförsäljare i Stockholm la en beställning på 24 mattor var resan igång.

Foto: Per Eriksson/Pappelina

Pappelina växte och Lina tog hjälp av ett litet familjeägt väveri i Dalarna som vävt produkter i lin under 50-talet. Där fann hon mängder av färgstarka plastband som väveriet vävt mattor av under 1970-talet och fick en idé om att återskapa samma sorts matta med moderna metoder – något som inte funnits på marknaden tidigare.

Foto: Pappelina

20 år av lekfull design

2001 visade Lina upp sin innovation i form av en tjock och fyllig plastmatta i färgstark kulör som skulle komma och bli en riktig storsäljare hos Pappelina. Den lekfulla designen sprider glädje i många hem världen över och det klassiska svenska hantverket genomsyrar den höga kvaliteten som mattorna håller. I samband med Pappelinas 20-årsjubileum flyttar de trendiga plastmattorna in i The Lobby och du är välkommen att vara med och fira.

”Trots att våra produkter idag finns internationellt har vi alltid haft vårt hjärta i Dalarna, nära våra skickliga hantverkare på väveriet. Under 20 år har vi förfinat och effektiviserat vävtekniken, men samtidigt behållit fingertoppskänslan”, förklarar Lina, grundare av Pappelina.

Foto: Pappelina

En konstnärlig twist

Artpiece, precis som Pappelina, har lyckats addera en modern twist till något som funnits runt omkring oss sedan grottmänniskans tid. Motivet är tydligt – konsten ska bli mer tillgänglig och även kunna hängas in i garderoben.

Artpiece är ett modemärke där konst och kreativt skapande utgör byggstenarna. Bakom varumärket står Pernilla, Karin och Ann-Sofie som tillsammans vill skapa ett nytt sätt att ta del av vackra konstverk i hopp om att lyfta konstens status såväl som de talangfulla kreatörerna bakom verket.

Foto: Artpiece
Foto: Artpiece

Från grottmålningar till konst(igt) mode

Artpiece kombinerar mode och konst i modern förpackning i form av uttrycksfulla kaftanklänningar i unika mönster. Genom nära samarbeten med utvalda konstnärer skapas unika konstverk som sedan blir grunden till plaggen i Artpieces kollektioner.

När konstnärerna har utformat sina alster hjälper Artpiece till med design och produktion av kläder som speglar det initiala verket. På så sätt lyckas de översätta konst till mode och hylla konstvärldens alla talanger som förtjänar sin uppmärksamhet.

I begränsad upplaga skapas konstnärligt uttrycksfulla kaftaner i silke med äkta pärlemoknappar som du nu hittar i The Lobby på Regeringsgatan 61 i Stockholm. Den simpla passformen gör att den estetiska känslan får tala ostört och obehindrat samtidigt som plagget blir tidlöst och klassiskt.

Foto: Artpiece