Gyllene tillfälle att vidga kunskapsbanken i hängmattan. Här har du tips på såväl spännande prosa som givande podcasts inom marknadsföring.

Ta dig tid att slappna av på riktigt under din lediga tid, så att du känner dig ordentligt utvilad när det är dags att börja jobba igen.

Det finns utmärkta sätt att koppla av på utan att tappa tråden till vardagens bestyr. Böcker stimulerar intellektet. I synnerhet om författarna är initierade experter i sin genre.

För dig som läsare kan intrycken bana väg för nya aha-upplevelser och insikter, som i sin tur kan komma till nytta i branschen. Varför missa ett sådant tillfälle att förvärva nya och värdefulla kunskaper?

The Balance Careers tipsar om 8 heta reklamböcker som du kanske har missat att förkovra dig i:

1) Ogilvy on advertising av författaren David Ogilvy, som bland annat handlar om hur du gör karriär inom reklambranschen.

2) Zag: The Number One Strategy of High-Performance Brands. Författare är Marty Neumeier och boken tar upp varför vissa varumärken är dömda att misslyckas, och hur det går att vända den negativa spiralen.

3) Truth, Lies & Advertising. Författare är Jon Steel och han förespråkar ”ett tillvägagångssätt för konsumentforskning som bygger på enkelhet, sunt förnuft och kreativitet – ett tillvägagångssätt som ger tillgång till konsumenternas hjärtan och sinne, utvecklar pågående relationer med dem och, viktigast, omfattar dem som partner i utvecklings- och reklamprocessen”, framgår det bland annat.

4) A Technique for Producing Ideas (James Webb Young). Boken kan öppna dina sinnen för nya idéer inom marknadsföring.

5) Rework av författarna Jason Fried och David Heinemeier Hansson, som tar död på gamla myter inom genren affärsböcker. Kloka råd om hur du blir mer effektiv och produktiv genom att helt enkelt göra halt och börja anamma helt nya arbetssätt.

6) Hey, Whipple, Squeeze This: The Classic Guide to Creating Great Ads av Luke Sullivan och Edward Boches. Boken handlar om den nya digitala- och sociala medieverkligheten. Här får du tips på hur du blir kreativ och tar dig fram med just din reklam i en omvälvande tid.

7) Why She Buys: The New Strategy for Reaching the World’s Most Powerful Consumers av Bridget Brennan. I korthet handlar boken om hur din produkt väcker attraktion hos kvinnor. Det handlar enligt författaren om att lära sig och studera könsskillnaderna mellan män och kvinnor, om olika köpmönster och att få grepp om tekniken för rätt marknadsföring så att budskapet tränger in i kvinnors medvetande.

8) Contagious: Why Things Catch On av Jonah Berger. New Yorks Times bästsäljare. Boken ger dig inblick i varför vissa produkter blir formidabla succéer viralt.

Om ögonen tröttnar kan det kanske vara läge att lyssna på någon spännande och insiktsfull podcast.

Här är fem tips på aktuella poddar inom reklam och marknadsföring:

1) Perpetual Traffic

2) Advertising is Dead

3) Don’t Get Me Started

4) Disruptive FM

5) Yeah, That’s Probably an Ad

Se fler tips på Player FM.

(Foto: Bethany Laird / Unsplash)