Kaffet står redo för nästa generation av kaffedrickare – men också nästa generation av dryckesrecept, försäljningsställen, kaffebönder och miljö- och rättighetstänk. Allt hänger ihop. 

Med sin helhetstanke Next generation coffee” vill Löfbergs placera just din kaffekopp, och förstås sitt varumärke, i centrum för utvecklingen av en värld som känns godare både för smaklökarna och vår framtid.

Kaffet genom historien

Diskussioner förda över tätt påfyllda kaffekoppar har inspirerat många revolutioner – genom århundraden och världen över, politiska såväl som kulturella. Men på senare år är det allt fler som vill se tydligare koppling mellan kaffets sociala funktion där det dricks, och villkoren för människorna och miljöerna där det produceras.  

Med Next generation coffee som ledstjärna har Löfbergs, grundat 1906, nu tagit ett framtidsfokuserat helhetsgrepp om hela ekosystemet runt din kaffekopp. Det handlar om kaffearbetarens situation vid odlingen, och om din smakupplevelse när du dricker resultatet. Men också om så mycket mer, så det gäller att se förutsättningarna för innovation på alla planInte minst sker snabb förändring i hur och var vi dricker vårt kaffe, och hur vi betalar för det.  

Inspiration och spännande recept

På Löfbergs hemsida går det lätt att få ett helhetsintryck bredden i innovationerna, bland de många filmerna och texterna under vinjetten Inspiration och reportage. Spännande recept på kalla kaffedrinkar har framträdande plats, och här kan kaffet ge den där extra gnistan på så många nya områden. Men även hållbarhetsarbete i mängder av former skildras. 

Du väljer själv om du vill marinera dina grillgrönsaker i kaffesump, men här får vi i alla fall hjälp av bloggaren Emma Sundh att öppna våra ögon för möjligheten. Sumpmarinaden i sig behöver inte rädda hela världen. Men den djärva nyfikenheten, när det gäller att närma sig invanda områden på nya sätt, kommer att vara nödvändig för att vi ska lyckas.

Du bestämmer priset på kaffet

På The Lobby i Stockholm har Löfbergs tillfälligt öppnat en experimentell ”pop up-miljö”, som vi skrivit en artikel om här. Här får ni kaffesugna själv välja vad kaffet ska kosta, och beloppet går till välgörenhet. 

Och förresten, för dig som vill fördjupa dig i det här med kaffet och revolutionerna tipsar vi gärna om boken ”The coffee book – Anatomy of an industry from the crop to the last drop”.