Vårens stora buzzword inom retail och marknadsföring stavas OTE. Men vad betyder egentligen begreppet och hur når man just en hög ”opportunity to engage”? Här är några exempel.

Butiksdöden? Det har talats i åratal om hur den sprider som en pest över det traditionella Retailsverige i takt med att e-handel och globalisering tar ett allt hårdare grepp om marknaden.

Men är verkligen den fysiska butiken ett minne blott? Eller får den kanske en renässans när nya tekniker kombineras med det traditionella köpcentrumet?

Sanningen ligger nog någonstans där emellan. En hybrid.

(Foto: Beata Cervin)

”Butiken är en del i mediemixen”, skriver branschtidningen Resumé i den senaste pappersutgåvan och konstaterar att utvecklingen i Butikssverige ”aldrig varit mer spännande” när aktörer bland annat bygger fysiska plattformar för influencers, arbetar med lokal data eller bjuder in kunderna att driva utvecklingen.

För även om vi sett flertalet exempel på hotet mot klassisk handel, sveper en förnyelsens vind över retailmarknaden, skriver Resumé. Och allt handlar om upplevelsen. Från att vara en självklar säljkanal har butikslokalen mer och mer blivit en mötesplats med kunderna. Eller som branschfolket säger: opportunity to engage, OTE.

Butiken ska vara platsen där varumärken får möjligheten att både engagera och interagera med kunden – ofta i en symbios mellan det fysiska och digitala.

Tidningen tar flera exempel:

Guldäggsprisad butik
Ett är klädgiganten H&M:S helt unika butik på Karlaplan i Stockholm. Här har det traditionella sortimentet fått göra plats för en blandning av mode, inredning och kafé som helt baseras av lokal kunddata och analys.

Om kunden själv får välja
Gallerian Frölunda Torg gick all in när man crowdsourcade idéer för en helt ny popup-butik. Kunder och besökare fick via digitala skärmar och sociala medier bestämma allt från koncept till vad personalen skulle ha på sig. Resultatet blev 3.000 förslag under projektet #TheShop som pågått under maj.

”Service as a brand”
Så kallar Patrik Danielsson på byrån BBH Stockholm det koncept man tagit fram för en av snabbmatskedjan Paninis butiker. Här samspelar det fysiska och digitala sömlöst när en kund via appen får ett skräddarsytt erbjudande på väg till eller från jobbet. Maten kan sedan hämtas upp utan kö, betalas via appen alternativt genom att scanna en QR-kod på plats. Tanken är att både göra kundresan smidigare, upplevelsen mer spännande samt att samla in data från kunderna, berättar han för Resumé.

Framtidens retail – en mediekanal
När AMF Fastigheters nya eventarena The Lobby upplät 200 kvadratmeter butiksyta på centrala Regeringsgatan 61,mitt i Stockholm City, såldes inte en enda produkt av hälsovarumärket Njie. I stället användes lokalen som ”vardagsrum” för några av Sveriges största Youtube-influencers – Njie House. Under flera veckor flockades ungdomar och andra följare utanför The Lobbys skyltfönster för att få en glimt av internetkändisarnas vardag.

(Foto: Beata Cervin)

Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter, förklarar hur The Lobby snabbt gått från ett experimentellt pop-up-butikskoncept till en brygga mellan det fysiska digitala.

”I en butik krävs det något mer än att bara hänga upp grejer. Vi uppmanar våra kunder att interagera på något sätt /…/ The Lobby har blivit en mediekanal för uppelevelsedrivna relationer”, förklarar hon för Resumé.

I en relaterad artikel i samma tidning dyker man djupare i utvecklingen av framtidens butik och närmare bestämt hur retailvärlden nu anpassar sig till sociala medier. Även här intervjuas Annelie Gullström som ger sin syn på vad hon kallar för ”världens bästa marknadsföring” – det vill säga den nya provhyttstrenden.

”Vi ser ju en trend där techbolagen till och med börjar bygga in funktioner i speglarna för att konsumenter ska kunna dela bilder och direkt ska kunna få feedback av sina kompisar och följare i sociala medier och fatta sitt köpbeslut. Det här fenomenet skapar ju fullt med mikroinfluencers som sprider ditt varumärken bland sina följare.”

Exakt vart handeln och e-handeln är på väg – och om de kommer förbli två separata ting – är omöjligt att förutspå. Klart är att det bubblar ordentligt i branschen och att alla satsar allt på kundupplevelsen – eller OTE.