Är växtbaserade material framtiden inom fast fashion? Här är klädjätten som skapar kläder med hjälp av ananasblad, apelsinsaft och alger.

Revolutionerande innovationer

I takt med att samhället förändras och klimatet hotas dyker nya frågor ständigt upp. Istället för att fråga vem som designat dina nya sneakers är vi mer intresserade av vad de är gjorda av och hur de är framtagna.

Än ser det inte ut som att vi kommer lämna modekonsumtionen helt, men det finns alternativa lösningar på problemet. Nu satsar den svenska klädjätten på hållbart mode och innovativa materialval som kan revolutionera industrin, enligt en artikel publicerad i Vogue.

I samband med H&M:s senaste kollektion ”Conscious Exclusive” introduceras tre nya material som revolutionerar marknaden:

apelsin-hallbarhet
(Foto: Unsplash/Wong)

Ananasblad

Piñatex är ett veganskt alternativ till läder framtaget av ananasbladens cellulosafiber. Bladen, som annars blir till avfall när frukten skördas, kommer till användning istället för att slängas.

Citrusjuice

När apelsinerna närmar sig sin skördeperiod kan ett silkeslikt tyg produceras av fruktens saft. Det lyxiga sidenaktiga tyget kallas för Orange Fiber och tack vare innovationen kan upp mot 700 000 ton citrusjuice räddas och komma till användning.

Alger

BLOOM Foam är ett skum av alger som går att använda till skosulor. Idag innehåller många skosulor petroleum vilket gör det svårt att återvinna på ett skadefritt sätt. Med sulor gjorda av alger minskar utsläppen vid produktion samtidigt som de är återvinningsbara.

Färska innovationer

Vid första anblick är det svårt att förstå att årets kollektion består av sandaler med sulor av alger, lyxiga klänningar av Orange Fiber och cowboy-stövlar i Piñatex.

Förhoppningsvis följer fler företag H&M:s fotspår och upptäcker nya material som kan rädda modevärlden. Innan 2030 hoppas den svenska klädjätten att alla deras textilier och material ska komma från hållbara källor.

annanas-pinatex
(Foto: Unsplash/Eepong Cheong)